Syndrom ofiary
1. Definicja agresji i przemocy
Agresja- każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, straty, bólu
Przemoc-ma miejsce wówczas, gdy uczeń atakujący jest silniejszy fizycznie lub psychicznie, występuje nierównowaga sił.
2. Rodzaje agresji i przemocy
• Fizyczna(bicie, kopanie, popychanie, plucie, niszczenie własności, zamykanie w pomieszczeniach)
• Słowna(przezywanie, owyśmiewanie, plotkowanie, grożenie, szantażowanie, manipulowanie związkami przyjaźni)
• Bez słów i kontaktu fizycznego(wrogie gesty, min, izolowanie, manipulowanie związkami przyjaźni)
3. Syndrom ofiary
a. Cechy ofiary pasywnej
• Wrażliwość i nieśmiałość
• Ostrożność w kontaktach z innymi
• Trudności z zaistnieniem w grupie rówieśniczej
• Niepewność i lękowość
• Nie potrafi się bronić, w razie ataku płacze, wycofuje się, ucieka
• Niskie poczucie własnej wartości
• Lepszy kontakt z dorosłymi niż rówieśnikami( często ma nadopiekuńczą mamę)
b. Cechy ofiary prowokującej
• Ma problemy z koncentracją uwagi
• Wyróżnia się nadaktywnością
• Wprowadza zamieszanie i niepokój
• Wytwarza wokół siebie atmosferę irytacji i napięcia
• Jej zachowanie może być odbierane przez większość klasy jako prowokujące i powodować negatywne reakcje z strony innych
4. Jak rozpoznać dziecko- ofiarę
• Mają siniaki, zniszczone ubrania, przybory szkolne i nie potrafią wyjaśnić dlaczego tak się stało
• Gorzej śpią
• Pogarszają się im wyniki w nauce
• Wycofują się z kontaktów z innymi, unikają szkoły, skarżą się na bóle brzucha, głowy itp.
• Mówią, że nienawidzą swojej szkoły i nie chcą tam chodzić
• Kradną z domu pieniądze i wartościowe przedmioty
5. Sposoby pomocy dziecku-ofierze
• Rozmawiać z dzieckiem o sytuacji wśród rówieśników
• Wspierać dziecko
• Wymyślić razem z dzieckiem sposoby samodzielnego poradzenia sobie z sytuacją
• Przećwiczyć w domu z dzieckiem asertywne sposoby obrany przed przemocą
• Zachęcić dziecko do udziału w zajęciach budujących pewność siebie
• Rozwijać samodzielność dziecka
• Wspierać budowanie pozytywnych relacji z rówieśnikami
• Współpracować ze szkołą
Dziecko będące ofiarą może uciekać się do agresji względem innych, nie radząc sobie z doświadczanym stresem i przykrymi uczuciami. Wybuch agresji jest wtedy bardzo gwałtowny i niespodziewany. Dziecko traci kontrolę nad swoim zachowaniem przez co może wyrządzić innym dotkliwą krzywdę (czasem zupełnie przypadkowym osobom).
W przypadku podejrzenia, że Państwa dziecko jest ofiarą przemocy lub agresji prosimy o kontakt z psychologiem bądź pedagogiem szkolnym!!
Przygotowała :Anna Lewandowska Zaczek- psycholog szkolny na podstawie „Spotkanie z rodzicami na temat zjawiska agresji przemocy wśród rówieśników” J. Węgorzewskiej i A. Milczarek