Program zajęć wyrównawczych z języka angielskiego dla klasy V
AUTOR PROGRAMU I PROWADZĄCY ZAJĘCIA:
Magdalena Nowak
OPIS PROGRAMU:
Program zajęć wyrównawczych z języka angielskiego został przygotowany dla uczniów klasy V szkoły podstawowej, jest on zgodny z programem nauczania języka angielskiego klasie V i uwzględnia realizację podstawowych treści programowych. Prowadzenie dodatkowych zajęć wyrównawczych ma na celu uzyskanie lepszych wyników w nauce, utrwalenie wcześniej zdobytych wiadomości w zakresie języka oraz niwelowanie deficytów wiedzy wynikających z nieznajomości struktur gramatyczno-leksykalnych i słownictwa poprzez zastosowanie różnorodnych metod nauczania języków obcych. Program zakłada realizację 1 godziny tygodniowo przez cały rok szkolny.
CELE PROGRAMU
Cele ogólne:
· Wyrównanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów
· Wzbogacenie słownictwa
· Przygotowanie uczniów do wykorzystywania języka angielskiego w sytuacjach życiowych
· Zwiększenie motywacji do nauki języka angielskiego
· Zwiększenie pewności siebie u ucznia posługującego się językiem angielskim
Cele szczegółowe:
· Rozwijanie umiejętności czytania i pisania w języku angielskim
· Rozwijanie sprawności mówienia i słuchania
· Rozpoznawanie w zdaniach odpowiednich struktur gramatycznych
· Kształtowanie umiejętności samodzielnego tworzenia wypowiedzi pisemnych i ustnych
· Doskonalenie czytania ze zrozumieniem
· Skuteczne używanie języka w codziennych sytuacjach
· Wyrabianie umiejętności pracy z pomocami dydaktycznymi ( słowniki, filmy)
· Kształcenie umiejętności pracy w parach i grupach
Metody pracy:
· Metoda audiolingwalna (wspólne recytowanie, śpiewanie, powtarzanie)
· TPR
· Metoda komunikacyjna
· Historyjki
· Prace projektowe (plakat, album)
· Gry językowe i piosenki
Formy pracy:
· Praca indywidualna
· Praca grupowa
· Praca w parach
Przewidywane efekty:
· Wzbogacenie słownictwa
· Zdobycie umiejętności samodzielnego tworzenia prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych
· Rozpoznawanie czasów gramatycznych
· Poprawne czytanie krótkich tekstów
· Znajomość kultury krajów anglojęzycznych
· Sprawne posługiwanie się słownikami językowymi
· Zdobycie pewności siebie w posługiwaniu się językiem
· Poznanie różnorodnych technik uczenia się
TEMATYKA ZAJĘĆ:
Słownictwo:
· Pomieszczenia w domu
· Nazwy członków rodziny
· Liczby 1-100
· Nazwy zwierząt
· Ubrania
· Nazwy czynności
· Nazwy miejsc w szkole i w mieście
· Nazwy instrumentów muzycznych
· Nazwy związane z komputerem
· Nazwy geograficzne
· Zawody
· Państwa i narodowości
· Halloween/Boże Narodzenie/ Wielkanoc
Gramatyka:
· Czasownik „to be” w czasie teraźniejszym
· Czasownik „have got”
· Czasownik „can”
· Przedimki a/an, the
· There is /There are
· Czas Present Simple
· Wyrażenie „I’d like to…”
· Czas Present Continuous
· Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne
· Stopniowanie przymiotników
· Czasownik „to be” w czasie przeszłym
· Czas Past Simple
Sposób ewaluacji:
Opracowanie i przeprowadzenie wśród uczniów ankiety oceniającej efektywność i atrakcyjność zajęć.
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM PRACY
Semestr I
Lp |
Temat |
Słownictwo, gramatyka, funkcje językowe |
Liczba godzin |
1 |
Witanie się, czasownik „to be” w czasie teraźniejszym. |
-przedstawianie siebie i członków swojej rodziny -czasownik „to be”- formy przeczące, pytające i twierdzące -przymiotniki |
1 |
2 |
Wyrażenia There is /There are, przyimki miejsca. |
-określanie miejsca -opisywanie pomieszczeń w domu |
1 |
3 |
Czasowniki „ have got” i „can”- zdania twierdzące, przeczące i pytające. |
-pytanie o posiadanie przedmiotów -określanie stanu posiadania -czasownik „have got” -czasownik „can” |
1 |
4 |
Wprowadzenie słownictwa związanego z ubiorem. |
-nazwy ubrań -opisywanie ubioru -kupowanie i sprzedawanie ubrań |
1 |
5 |
Czas Present Simple- zdania twierdzące. |
-określanie częstotliwości wykonywania czynności -przysłówki częstotliwości -czas Present Simple |
1 |
6 |
Czas Present Simple- przeczenia i pytania. |
Uzyskiwanie informacji i udzielanie odpowiedzi -czas Present Simple |
1 |
7 |
Rozwijanie umiejętności pisania- opisywanie osób. |
- opisywanie zwyczajów członków swojej rodziny -czas Present Simple |
1 |
8 |
Wyrażenie I’d like to… |
-opisywanie swoich preferencji -pisanie zaproszenia |
1 |
9 |
Rozwijanie umiejętności czytania- wyrażenia „some, any”, przedimki a/an. |
-wyrażenie there is/are -opisywanie powieszczeń w szkole - praca z tekstem -wyszukiwanie prostych informacji |
1 |
10 |
Rozwijanie umiejętności komunikacji- dialog w restauracji. |
-nazwy żywności -zamawianie jedzenia i picia w restauracji -pisanie menu |
1 |
11 |
Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne. |
-określanie ilości różnych produktów -pytania How much/ How many |
1 |
12 |
Zaimki dopełnieniowe i osobowe. |
-podawanie swoich upodobań -opisywanie miejsc i czynności |
1 |
13 |
Opisywanie wybranej gwiazdy muzyki lub zespołu muzycznego- praca projektowa. |
- słownictwo związane z muzyką -wypowiadanie się na temat swoich upodobań muzycznych |
1 |
14 |
Czas Present Continuous- zdania twierdzące. |
-opisywanie czynności odbywających się w danej chwili -czas Present Continuous |
1 |
15 |
Czas Present Continuous- przeczenia i pytania. |
- opisywanie czynności odbywających się w danej chwili -czas Present Continuous -składanie propozycji |
1 |
16 |
Wprowadzenie słownictwa związanego z komputerem. |
-czas Present Continuous -kupowanie sprzętu komputerowego -wyrażenia dnia codziennego -scenka w sklepie |
1 |
17 |
Przedimki a/an, the. |
- ćwiczenia gramatyczne z przedimkami - rozumienie tekstu czytanego |
1 |
18 |
Porównanie czasów teraźniejszych. |
-czas Present Simple -czas Present Continuous |
1 |
Semestr II
Lp |
Temat |
Słownictwo, gramatyka, funkcje językowe |
Liczba godzin |
1 |
Wprowadzenie słownictwa związanego ze światem przyrody. |
-opisywanie ulubionych miejsc - pisanie pocztówki -czas Present Simple |
1 |
2 |
Stopniowanie przymiotników- stopień wyższy. |
-stopniowanie przymiotników -porównywanie cech przedmiotów i osób |
1 |
3 |
Stopniowanie przymiotników- stopień wyższy i najwyższy. |
-stopniowanie przymiotników -wyrażanie opinii na temat różnych zwierząt i miejsc |
1 |
4 |
Stopniowanie przymiotników- ćwiczenia. |
-opisywanie miejsc i krajobrazów -porównywanie miejsc |
1 |
5 |
Nazwy miejsc w mieście. |
-przyimki miejsca -określanie położenia miejsc w mieście |
1 |
6 |
Czasownik „to be” w czasie przeszłym. |
-opisywanie czynności wykonywanych w czasie przeszłym -czasownik „to be” -wyrażenia There was/ There were |
1 |
7 |
Wskazywanie drogi. |
-czasownik „to be” -wyrażenia There was/ There were -wskazywanie drogi |
1 |
8 |
Rozwijanie umiejętności czytania i pisania. |
-opisywanie miast i mniejszych miejscowości -opisywanie atrakcji turystycznych |
1 |
9 |
Wprowadzenie słownictwa związanego z pracą i zawodem. |
-wypowiadanie się na temat swoich preferencji związanych z przyszłym zawodem |
1 |
10 |
Czas Past Simple-zdania twierdzące. |
-czasowniki regularne -czasowniki nieregularne -czytanie za zrozumieniem |
2 |
11 |
Czasownik modalny „could”. |
-relacjonowanie wydarzeń z przeszłości -rozmowa telefoniczna |
1 |
12 |
Pisanie listu do przyjaciela. |
-pisanie listu prywatnego -czas Past Simple -wydarzenia z przeszłości |
1 |
13 |
Czas Past Simple- ćwiczenia. |
-opisywanie sławnych osób, idoli w czasie przeszłym. |
1 |
14 |
Nazwy państw i narodowości. |
-określanie położenia państwa na mapie -wyrażenie „I would like to” |
1 |
15 |
Czas Past Simple- przeczenia. |
-opisywanie wydarzeń z przeszłości -czas Past Simple -opisywanie minionych wakacji |
1 |
16 |
Czas Past Simple- pytania. |
-zaimki pytające -pytanie o wydarzenia z przeszłości |
1 |
17 |
Pisanie wiadomości e-mail. |
- pisanie e-maila o wydarzeniu z przeszłości -spójnik „when”, „because” |
1 |
18 |
Czas Past Simple- podsumowanie wiadomości. |
-opisywanie krajów anglojęzycznych. |
1 |