PO WER_2021
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020
Przedsięwzięcie w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów”
współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego
Konkurs 2020
Instytucja realizująca przedsięwzięcie:
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Ignacego Daszyńskiego
Tytuł przedsięwzięcia:
„Wspólnie tworzymy szkołę nowych możliwości”
Czas trwania przedsięwzięcia:
01.06.2021-31.05.2022
Czas trwania mobilności:
16.10.2021-23.10.2021
23.10.2021-29.10.2021
Kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej:
131 454,00 PLN
Instytucja przyjmująca (szkoła partnerska):
Agrupamento de Escolas de Barcelos (Portugalia)
Partner projektu:
European Centre for Education and Skills Development, Lda
Zrealizowane cele:
- wzmocnienie kompetencji kluczowych uczniów (wielojęzyczności, kompetencji cyfrowych, osobistych, społecznych, w zakresie uczenia się, przedsiębiorczości, świadomości i ekspresji kulturalnej), czyli wyposażenie ich w umiejętności niezbędne do osiągnięcia konkurencyjności na rynku pracy, gwarantujące rozwój osobisty oraz aktywny udział w społeczeństwie obywatelskim Unii Europejskiej:
- przygotowanie szkoły do nowoczesnego nauczania, przede wszystkim poszerzenie zasobu metod i technik aktywizujących oraz wykorzystanie technologii ICT w edukacji;
- podniesienie jakości i efektywności nauczania poprzez wprowadzenie nauczania metodą CLIL (stworzenie klas dwujęzycznych);
- motywowanie uczniów do aktywności w życiu szkoły oraz w środowisku lokalnym;
- zwiększenie możliwości nauki i rozwoju uczniom niepełnosprawnym i z mniejszymi szansami edukacyjnymi;
- upowszechnienie postawy otwartości i tolerancyjności wśród uczniów na różnorodność kulturową.
Liczba i profil uczestników:
W projekcie wzięło udział 20 uczestników i 6 nauczycieli. Do procesu rekrutacji przystąpili uczniowie klas VI i VII. Regulamin rekrutacji gwarantował 20% miejsc dla uczestników niepełnosprawnych i tych o mniejszych szansach edukacyjnych.
Zrealizowane działania:
promocja: wyeksponowanie informacji o realizacji przedsięwzięcia, jego celach, zadaniach i tematyce na tablicy informacyjnej oraz na stronie internetowej szkoły i stronie Facebook, przekazanie informacji rodzicom podczas zebrań semestralnych oraz uczniom podczas zajęć z wychowawcą (prezentacja), przygotowanie plakatów promujących przedsięwzięcie;
realizacja: 20-godzinne przygotowanie uczestników w zakresie: językowym, kulturowym, pedagogicznym (warsztaty), przeprowadzenie przez nauczycielkę geografii lekcji dla klas VII na temat aspektów kulturowych i walorów turystycznych Portugalii, stworzenie prezentacji PPT na temat naszego kraju, a także miasta i szkoły dla rówieśników z Portugalii, zakupienie drobnych pamiątek promujących Polskę;
mobilność:
kluczowym elementem przedsięwzięcia była wizyta polskich uczniów w Portugalii
(w Barcelos), podczas której młodzież:
- uczestniczyła w zajęciach integracyjnych z portugalskimi rówieśnikami pt. „Kim jesteśmy?”;
- zakładała wspólny kanał na YouTube w ramach zajęć pt, „Technologia w szkole – jak możemy ją wykorzystać na rzecz nauki?”;
- prezentowała wiedzę na temat swojego kraju, miasta i szkoły pt. „Historia i kultura Portugalii widziane oczami polskich uczniów (PPT)”;
- wysłuchała i obejrzała prezentację o historii i kulturze Polski przygotowaną przez portugalskich uczniów (PPT);
- na żywo słuchała muzyki i obserwowała tradycyjne tańce portugalskie;
- opracowała scenariusz gry miejskiej Scavenger, a następnie wykorzystała go w praktyce, grając w nią i poznając w ten sposób zabytki Barcelos;
- odbyła szereg wycieczek kulturoznawczych: poznawała zabytki Barcelos, Porto, Bragi, Guimaraes, Aveiro oraz walory Oceanu Atlantyckiego;
- nagrywała filmiki i publikowała na FB szkoły relacje z bieżących wydarzeń w ramach mobilności.
po mobilności: opracowanie produktów końcowych projektu: mapy Portugalii z oznaczeniem miejsc wycieczek, katalogu zajęć integracyjnych dla grup międzynarodowych, listy kompetencji kluczowych i przykładów działań potwierdzających ich zdobycie podczas mobilności, cyfrowej kroniki projektu oraz kroniki papierowej, albumu z pracami konkursowymi konkursu literackiego „Szkoła przyszłości”, plakatu „Szkoła moich marzeń”;
upowszechnianie: konkurs literacki pt. „Szkoła przyszłości”, warsztaty plastyczne dla uczniów klas V pt. „Poznajemy legendę o kogucie z Barcelos”, lekcje przeprowadzone przez uczestników projektu dla klas VII i VIII pt. „Prezentacja działań zrealizowanych w projekcie PO WER Ponadnarodowa mobilność uczniów. Wspólnie tworzymy szkołę nowych możliwości” oraz warsztaty „Szkoła moich marzeń”, uroczysta konferencja podsumowująca realizację projektu w Sali Koncertowej Urzędu Miejskiego w Radomiu, artykuł prasowy w mediach społecznościowych (CoolturalnyRadom.pl);
Rezultaty:
Rezultaty jakościowe projektu to: podniesienie jakości zajęć edukacyjnych nauczycieli poprzez wprowadzenie nauczania metodą CLIL, wykorzystywanie technologii ICT w edukacji, współpraca międzynarodowa w projektach eTwinning, otwartość i tolerancyjność uczniów na różnorodność kulturową, wrażliwość nauczycieli na potrzeby uczniów niepełnosprawnych oraz z mniejszymi szansami, nawiązanie międzynarodowych kontaktów, które mogą zostać wykorzystane do realizacji podobnych projektów mobilności, zwiększenie umiejętności komunikacji w języku obcym wśród uczniów i nauczycieli, wzrost kompetencji w zakresie samodzielności, współpracy w grupie, kreatywności, poznanie specyfiki pracy w szkołach europejskich, zdobycie wiedzy o kulturze i tradycjach obszaru Półwyspu Iberyjskiego.
Wpływ:
Była to pierwsza w tradycji szkoły inicjatywa, umożliwiająca uczniom wymianę międzynarodową. Jesteśmy pewni, że w oddziaływaniu długofalowym wizyta w szkole partnerskiej w Portugalii stanie się impulsem do trwałych zmian w naszej placówce, np. do prowadzenia na stałe nauczania dwujęzycznego, poszerzenia oferty edukacyjnej, wpisania na stałe do realizacji projektów międzynarodowych, zwiększenia udziału nauczycieli pracujących z projektami eTwinning. Ponadto zmieni się sposób postrzegania uczniów niepełnosprawnych, jako tych, od których można się wiele nauczyć. Szkoła będzie propagować ideę poszanowania praw wszystkich ludzi.