Ogarnij Inżynierię
Program „Ogarnij Inżynierię”
"Tajemnice zielonych dachów" dla klas IV- moduł realizowany w I semestrze 2017/2018r, 2018/2019r i 2019/2020r.
„Energia i wiatr” dla klas V- moduł realizowany w II semestrze 2017/2018r.
Miło jest mam poinformować wszystkich uczniów, nauczycieli i rodziców, że Fundacja Katalyst Engineering, po raz kolejny zaprosiła naszą szkołę do współpracy przy programie „Ogarnij Inżynierię”, moduł „Zielone dachy” i moduł „Energia i wiatr”
W ramach modułu Fundacja zapewnia również bezpłatne kompleksowe szkolenia, warsztaty dotyczące zarówno modułu, jak i całego programu, przeznaczone dla nauczycieli biorących udział w programie, warsztaty z obsługi drukarki 3D i podstaw modelowania.
Fundacja Katalyst Engineering zapewniła również materiały dydaktyczne i sprzęt dla uczniów i nauczycieli między innymi drukarkę 3D, stacje pogodowe, zestawy doświadczalne– „Wiatr”, „Temperatura”, „Wilgotność powietrza”, „Ciśnienie atmosferyczne”, hygromety, barometry, wagi, pompki, wiatraki, a także „Notatniki Inżyniera” dla każdego ucznia.
Program „Ogarnij Inżynierię” jest innowacyjnym programem edukacyjnym, który:
· łączy inżynierię, technologię druku 3D z wiedzą z przyrody, matematyki, informatyki i techniki.
· otwiera przed uczniami świat zaawansowanej technologii, zaprasza do majsterkowania i zabawy z naukami ścisłymi.
· uczy projektowania, przeprowadzania eksperymentów i praktycznego wykorzystywania najnowocześniejszych technologii
· zdobywania umiejętności przydatnych w dorosłym życiu.
"Tajemnice zielonych dachów" dla klas IV- I semestr 2017/2018r.
W I semestrze 2017/2018r. uczniowie klas IV przystąpili do realizacji projektu "Tajemnice zielonych dachów", w którym udział wzięło ponad 90 uczniów. Koordynatorem szkolnym projektu na rok szkolny 2017/2018 została Pani Halina Majkusiak.
Projekt „Ogarnij Inżynierię” moduł "Tajemnice zielonych dachów" realizuje w naszej szkole grupa nauczycieli, Panie: Edyta Suwała, Jolanta Czyżewska, Halina Majkusiak, Urszula Kliszewska, Anna Budzińska, Barbara Gawrońska, Aneta Kwalińska, Bogusława Michalska i Elżbieta Mroczek.
Na zajęciach w ramach modułu uczniowie:
· poznają problematykę i rozwiązania dotyczące zielonych dachów
· uczą się modelowania 3D oraz obsługiwania drukarki 3D
· poznają technologię 3D- możliwości druku zróżnicowanych kształtów, rozmiarów, wykorzystania do druku bardzo różnych materiałów: np. biodegradowalnego plastiku (powstałego ze skrobi kukurydzianej i trzciny cukrowej), żywic, szkła i innych materiałów ekologicznych
· dowiadują się, czym są zielone dachy, jaki mają wpływ na klimat i środowisko
· tworzą budynki z tradycyjnymi i zielonymi dachami, żeby porównać ich właściwości poznają zalety i wady dachów robiąc doświadczenia i prowadząc pomiary
· zamieniają umiejętności, które wypływają z ich naturalnej ciekawości w świadomy, zorganizowany proces poznawania
· rozwiązują problemy metodą naukową – określają problem, poszukują rozwiązań, planują działania, realizują swój projekt, testują i udoskonalają
· uświadamiają sobie jak ważna jest metoda prób i błędów (próbują różnych rozwiązań- popełnianie błędów jest integralną częścią procesu uczenia się -to właśnie dzięki błędom uczymy się i możemy udoskonalać nasza wiedzę, umiejętności i projekty
· współpracują w ramach pracy zespołów
· stają się odkrywcami i konstruktorami
Zakończenie projektu z pełnym sukcesem odbyło się w styczniu 2018r.
Wszyscy uczniowie biorący udział w projekcie otrzymali pamiątkowe dyplomy.
„Energia i wiatr” dla klas V- II semestrze 2017/2018r.
W II semestrze roku szkolnego 2017/2018, kontynuowaliśmy w szkole pracę z modułem „Energia i wiatr” w klasach V. W projekcie wzięło udział 67 uczniów. Nauczyciele prowadzący zajęcia to Panie: Edyta Suwała, Halina Majkusiak, Anna Budzińska, Barbara Gawrońska, Aneta Kwalińska, Bogusława Michalska i Pan Adam Jacek Chłosta
Na zajęciach w ramach modułu uczniowie:
· poznają różne aspekty pogody
· tworzą własne termometry i skale pomiarowe
· konstruują urządzenia do pomiaru wilgotności, a także wiatromierze i wiatrowskazy, służące do rejestrowania prędkości i kierunku wiatru
· poznają budowę drukarki 3d
· projektują i drukują w technologii 3D
· rozwiązują problemy metodą naukową – określają problem, poszukują rozwiązań, planują działania, realizują swój projekt, testują i udoskonalają
· współpracują w ramach pracy zespołów
· stają się odkrywcami i konstruktorami
Tak interesujące lekcje, na pewno zainspirują wielu uczniów do dalszego pogłębiania wiedzy i umiejętności w dziedzinie inżynierii.
Zakończenie projektu odbyło się w czerwcu 2018r.
Wszyscy uczniowie biorący udział w projekcie otrzymali pamiątkowe dyplomy, a także drobny upominek wykonany na drukarce 3d.
Dziękujemy przedstawicielom FUNDACJI KATALYST ENGINEERING
Pani Katarzynie, Pani Annie, Panu Karolowi i Panu Kamilowi
za pomoc w pogłębieniu wiedzy
i umiejętności naszych wspaniałych uczniów.
Galeria "Tajemnice zielonych dachów" dla klas IV.
Galeria „Energia i wiatr” dla klas V.
Koordynator szkolny projektu
Halina Majkusiak