Strona główna → Standardy Ochrony Małoletnich wersja pełna

Standardy Ochrony Małoletnich wersja pełna

 

                                                                                                     

                                                                                                            załącznik do zarządzenia Dyrektora

                                                                                                              Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1

                                                                                          z Oddziałami Integracyjnymi im. Ignacego Daszyńskiego

                                                                                                                                 w Radomiu

                                                                                                                        z dnia 19 czerwca 2024 r.

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

OBOWIĄZUJĄCE W PUBLICZNEJ SZKOLE

PODSTAWOWEJ NR 1 Z ODDZIAŁAMI

 INTEGRACYJNYMI

             im. IGNACEGO DASZYŃSKIEGO

w RADOMIU

wersja pełna

 

Poniższy dokument został stworzony w oparciu o:

• Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz.U. z 2023 r. poz. 1870)

• Ustawę z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy

oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. 1606)

• Ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 560)

• Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz.U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.)

• Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jednolity Dz.U. z 2023 r. poz. 737)

• Ustawę z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity Dz.U. z 2019 r. poz. 1781)

• Konwencję o prawach dziecka (Dz. U. 1991 r. nr 120 poz. 526)

• Ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1249 oraz z 2024 r. poz. 424 i 834)

 

Radom, 19 czerwca 2024 r

 

Założenia ogólne

Nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (Dz.U. poz. 1606) określiła warunki skutecznej ochrony małoletnich przed różnymi formami przemocy. Wprowadzone zmiany wskazują na potrzebę opracowania jasnych i spójnych standardów postępowania w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich.

Standardy ochrony małoletnich są jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony dzieci przed krzywdzeniem i stanowią formę zabezpieczenia ich bezpieczeństwa.

Standardy ochrony małoletnich opracowano o następujące założenia:

1. W Publicznej Szkole Podstawowej nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. I. Daszyńskiego w Radomiu nie są zatrudniane osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu małoletnich.

2. Prowadzone postępowanie na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletnich jest zorganizowane w sposób zapewniający im skuteczną ochronę.

3. Podejmowane postępowanie nie może naruszać praw dziecka, praw człowieka oraz bezpieczeństwa danych osobowych.

4. Działania podejmowane w ramach ochrony małoletnich przed krzywdzeniem są dokumentowane oraz monitorowane.

5. Małoletni wiedzą, do kogo zwracać się o pomoc w sytuacjach dla nich trudnych.

6. Rekrutacja nauczycieli odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w ustawie – Karta Nauczyciela oraz obowiązku weryfikacji kandydata do zatrudnienia w Centralnym Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych oraz w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym.

7. Rekrutacja pracowników administracji i obsługi odbywa się na zasadach określonych 
w ustawie o pracownikach samorządowych i przepisach wykonawczych oraz obowiązku weryfikacji kandydata do zatrudnienia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym.

Uwzględniając powyższe założenia niniejszy dokument określa standardy ochrony małoletnich, stanowiące zbiór zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia ich bezpieczeństwa. Jego najważniejszym celem jest ochrona małoletnich przed różnymi  formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska.

Ilekroć w niniejszym dokumencie, bez bliższego określenia, jest mowa o:

pracownikach – należy przez to rozumieć wszystkich nauczycieli i pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w szkole na podstawie umowy o pracę, a także umowy cywilnoprawnej, wolontariatu lub osoby odbywająca praktykę;

dorosłym - należy przez to rozumieć wszystkich nauczycieli i pracowników administracji
i obsługi zatrudnionych w szkole na podstawie umowy o pracę, a także umowy cywilnoprawnej, wolontariatu lub osoby odbywająca praktykę oraz rodziców/ prawnych opiekunów, osoby pełnoletnie spokrewnione z małoletnim;

małoletnim – należy przez to rozumieć każdego ucznia, w tym z dzieci z oddziału przedszkolnego, do ukończenia 18. roku życia;

opiekunie dziecka– należy przez to rozumieć jego rodzica lub opiekuna prawnego, którym jest również rodzic zastępczy;

zgodzie rodzica – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka uczęszczającego do szkoły;

krzywdzeniu małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu placówki, lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.

Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw w Art. 1 określa szczególne środki ochrony przeciwdziałające zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i szczególne środki ochrony małoletnich.

 

Szczególnymi środkami ochrony przeciwdziałającymi zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, o których mowa w art. 1, są:

 

1. Obowiązki pracodawców i innych organizatorów w zakresie działalności związanej
z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi oraz pracowników i innych osób dopuszczanych do takiej działalności.

2. Standardy ochrony małoletnich.

 

Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników

 

Rozdział 3 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304) określa obowiązki pracodawców i innych organizatorów w zakresie działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub
z opieką nad nimi oraz osób zatrudnianych i dopuszczanych do takiej działalności:

1. Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, na pracodawcy lub innym organizatorze takiej działalności oraz na osobie, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do takiej działalności ciążą obowiązki określone
w ust. 2– 8.

2. Pracodawca lub inny organizator uzyskuje informacje, czy dane osoby, o której mowa
w ust. 1, są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób,
w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.

3. Osoba, o której mowa w ust. 1, przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189 a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

4. Osoba, o której mowa w ust. 1, posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.

5. Osoba, o której mowa w ust. 1, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.

6. Jeżeli prawo państwa, o którym mowa w ust. 4 lub 5, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.

7. W przypadku, gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w ust. 4–6, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba, o której mowa w ust. 1, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189 a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

8. Oświadczenia, o których mowa w ust. 5 i 7, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

9. Informacje, o których mowa w ust. 2, pracodawca lub inny organizator utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Informacje oraz oświadczenia, o których mowa w ust. 3–7, pracodawca lub inny organizator załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności.

10. Wykonanie obowiązków, o których mowa w ust. 1–8, nie jest wymagane przed dopuszczeniem do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, członka rodziny małoletniego, lub osoby znanej osobiście rodzicowi małoletniego albo przedstawicielowi ustawowemu małoletniego, gdy jest ona wykonywana w stosunku do małoletniego dziecka, którego rodzic albo przedstawiciel ustawowy są dopuszczającymi do działalności.

11. Przez członka rodziny, o którym mowa w ust. 10, należy rozumieć osobę spokrewnioną albo osobę niespokrewnioną, pozostającą w faktycznym związku oraz wspólnie zamieszkującą i gospodarującą.

Rekrutacja nauczycieli odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w ustawie – Karta Nauczyciela oraz obowiązku weryfikacji kandydata do zatrudnienia w Centralnym Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych oraz w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym.

Rekrutacja pracowników administracji i obsługi odbywa się na zasadach określonych
w ustawie o pracownikach samorządowych i przepisach wykonawczych oraz obowiązku weryfikacji kandydata do zatrudnienia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym.

 

 

Standardy ochrony małoletnich

  1. 1.     Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim
    a personelem placówki w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich

Zasady ogólne:

1. Szkoła wprowadza Standardy Ochrony Małoletnich

2. Wszyscy pracownicy dbają o bezpieczeństwo małoletnich podczas pobytu w szkole oraz
w trakcie wyjść i wycieczek.

3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują zarówno pracowników
i praktykantów.

Zasady szczegółowe:

1. W relacji z dzieckiem małoletnim dorośli kierują się postawą szacunku i troski.

2. W kontakcie z małoletnim przestrzegane są zasady kultury osobistej.

3. Dozwolona jest pomoc małoletniemu, w tym z orzeczoną niepełnosprawnością  
w czynnościach samoobsługowych w zależności od jego indywidualnych potrzeb.

4. Dozwolona jest możliwość kontaktu fizycznego nauczyciela z uczniem w celu zapewnienia uczniom bezpieczeństwa podczas wykonywania ćwiczeń wymagających asekuracji.

5. Dozwolone jest wchodzenie do szatni nauczyciela (z wcześniejszym uprzedzeniem
o wejściu) podczas przerw i lekcji wychowania fizycznego.

6. W bezpośrednim kontakcie z małoletnim jest szanowana i chroniona jego intymność.

7. Głównym miejscem kontaktowania się pracownika szkoły z małoletnim jest szkoła.

8. Kontakty z dzieckiem poza godzinami pracy szkoły powinny być ściśle powiązane
z wykonywaniem obowiązków służbowych, opiekuńczo-wychowawczych (np. towarzyszenie w realizowanych poza szkołą ważnych dla dziecka wydarzeniach wymagających wsparcia osoby dorosłej np. konkursy, aktywności związane z działalnością Szkolnego Klubu Wolontariatu, zawody sportowe, wycieczki, wyjścia itp.).

W kontakcie z małoletnim niedozwolone jest:

- naruszanie jego nietykalności cielesnej,

- stosowanie kar fizycznych,

- ignorowanie skarg w szczególności o zagrażającym niebezpieczeństwie,

- zachowanie poniżające,

- dyskryminowanie ze względów np. religijnych, pochodzenia, wyglądu, niepełnosprawności, orientacji seksualnej, tożsamości płciowej czy statusu majątkowego,

- udostępnianie danych osobowych ucznia oraz informacji o nim w Internecie,

- wyzywanie, ośmieszanie, wytykanie słabości i niepełnosprawności, używanie słów powszechnie uznawanych za wulgarne wykonywanie obraźliwych gestów, żartowanie na tematy z podtekstem seksualnym,

- utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie itp.) dla potrzeb prywatnych pracownika,

- zapraszanie uczniów do swojego miejsca zamieszkania,

- składanie małoletniemu propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści,

- nawiązywanie relacji seksualnych z małoletnim,

- proponowanie małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych i innych substancji uzależniających czy psychoaktywnych.

Pracownicy mają obowiązek znać i stosować zasady bezpiecznych relacji z małoletnimi ustalone w szkole na podstawie obowiązujących przepisów prawa, statutu, regulaminu pracy i innych przepisów wewnętrznych.

2.1. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji
o krzywdzeniu małoletniego  

1. Pracownik szkoły, który powziął informację lub podejrzewa, że małoletni może być krzywdzony sporządza stosowną notatkę służbową, którą przekazuje psychologowi lub pedagogowi i informuje wychowawcę. Pedagog lub psycholog powiadamia dyrektora lub wicedyrektora szkoły. (zał. nr 1)

2. Dyrektor, psycholog/pedagog, wychowawca i osoba zgłaszająca możliwość krzywdzenia małoletniego dokonują oceny czy zagrożone jest życie i zdrowie dziecka ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji uczniów niepełnosprawnych oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jeżeli pracownicy ocenią, że życie lub zdrowie dziecka jest zagrożone, bezzwłocznie wdrażane jest postępowanie opisane w punkcie 3 Standardów.

3. W przypadku, gdy nie ma takiego zagrożenia, ale nadal istnieje podejrzenie krzywdzenia małoletniego wychowawca, a w razie jego nieobecności pedagog lub psycholog informuje rodzica (przez dziennik elektroniczny, lub w przypadku nieodczytania wiadomości telefonicznie) o zaistniałej sytuacji.

4. W przypadku drobnych incydentów niewłaściwego zachowania pomiędzy uczniami, nauczyciel podejmujący interwencję dokonuje wpisu (uwaga z zachowania) w dzienniku elektronicznym.

5. Kiedy incydenty powtarzają się, zwłaszcza, gdy osobą pokrzywdzoną jest ta sama osoba, sytuacja traktowana jest jak sytuacja krzywdzenia małoletniego (patrz pkt. 1)

6. W sytuacji, gdy potencjalnym sprawcą krzywdzenia dziecka jest rodzic, wyłącza się go
z działań, spotkań i ustaleń, jeśli to miałoby narazić dziecko na dalsze krzywdzenie. W takiej sytuacji rozmowy i ustalenia prowadzi się z drugim rodzicem.

7. W sytuacji, gdy rodzic/rodzice są potencjalnymi sprawcami krzywdzenia dziecka, nawiązuje się współpracę z odpowiednimi służbami/instytucjami, by zabezpieczyć dziecko.

8. W przypadku potwierdzenia zdarzenia krzywdzenia/przemocy wobec małoletniego przez rodzica/prawnego opiekuna, dyrektor szkoły uruchamia procedurę Niebieskiej Karty (także w przypadku uzasadnionego podejrzenia) i powiadamia odpowiednie instytucje: Policję lub Prokuraturę oraz Sąd Rodzinny i Nieletnich.

9. W klasach, do których uczęszczają małoletni: ofiara i sprawca, którzy są objęci działaniami interwencyjnymi, nauczyciele i specjaliści udzielają pomocy psychologiczno – pedagogicznej w odpowiednio dostosowanych formach.

10. W przypadku, gdy występuje podejrzenie krzywdzenia/przemocy wobec małoletniego przez pracownika szkoły, dyrektor szkoły stosuje kary porządkowe lub powiadamia odpowiednie instytucje: Komisję Dyscyplinarną dla Nauczycieli, Prokuraturę, Policję.

11. Dyrektor szkoły, po otrzymaniu informacji o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego powołuje Szkolny Zespół Interwencyjny w celu organizacji pomocy dla małoletniego,
w skład którego wchodzą: dyrektor/wicedyrektor, wychowawca klasy, nauczyciel współorganizujący kształcenie jeśli jest przypisany do klasy, pedagog szkolny/ psycholog, pracownik zgłaszający podejrzenie krzywdzenia. W spotkaniu Zespołu Interwencyjnego mogą uczestniczyć także inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka.

7. Szkolny Zespół Interwencyjny:

- opracowuje plan wsparcia dla małoletniego. ( zał. nr 2)

 

2.2 Zasady ustalania Planu Wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

1. Plan Wsparcia tworzy Szkolny Zespół Interwencyjny powołany przez dyrektora szkoły
w terminie do 7 dni roboczych od daty pozyskania informacji o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego.

2. Plan Wsparcia zawiera:

- dane ucznia,

-  przyczynę podjęcia interwencji (forma krzywdzenia),

- planowane działania pracowników szkoły, w tym formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej,

- spotkanie z opiekunami małoletniego (opis i ustalenia),

- formę podjętej interwencji, nazwę instytucji wraz z datą sporządzenia dokumentu.

3. Wychowawca/ nauczyciel współorganizujący kształcenie wraz z psychologiem lub pedagogiem przedstawia rodzicom/prawnym opiekunom małoletniego przygotowany plan wsparcia z zaleceniem współpracy w jego realizacji.

4. Wychowawca/ nauczyciel współorganizujący informuje małoletniego o podjętych w jego sprawie decyzjach, zapoznaje go z planem wsparcia.

5. Wychowawca/ nauczyciel współorganizujący monitoruje realizację planu i bieżącą sytuację małoletniego.

  1. 3.     Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień
    o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury ,,Niebieskiej Karty”

1. Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie Sądu Rodzinnego i Nieletnich następuje w przypadku uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia dziecka (pkt 2 niniejszych Standardów).

2. Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego do organów ścigania składa dyrektor szkoły.

3. Zawiadomienie do Sądu Rodzinnego i Nieletnich składa dyrektor szkoły.

4. Procedura „Niebieskiej Karty” jest wszczynana w przypadku uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia dziecka (pkt. 2 w niniejszych Standardów).

5. Osobami odpowiedzialnymi za wszczęcie procedury „Niebieskie Karty” (wypełnienie części A ,,Niebieskiej Karty’’) jest pedagog/psycholog/wychowawca/nauczyciel współorganizujący kształcenie w klasie, do której uczęszcza krzywdzony małoletni.

6. Osoba wypełniająca Kartę przekazuje jej oryginał przewodniczącemu Zespołu Interdyscyplinarnego przy ul. Grabowej 17 w Radomiu w przeciągu 5 dni roboczych. Jedną kopię dostarcza do II Komisariatu Policji w Radomiu przy ul. J. Radomskiego 2, a drugą pozostawia w szkole w gabinecie pedagoga/psychologa.

  1. 4.     Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów

1. Oceny Standardów dokonuje się co najmniej raz na dwa lata.

2. Przeglądu Standardów dokonuje zespół do spraw aktualizacji Standardów, powołany przez dyrektora szkoły.

3. Po dokonaniu oceny Standardów, zespół dokumentuje ją na piśmie i w razie potrzeby rekomenduje wprowadzenie zmian w Standardach.

4. Zmiany wprowadzane są zarządzeniem dyrektora szkoły.

5. Z zaktualizowanymi Standardami zapoznawani są wszyscy pracownicy szkoły
oraz uczniowie i rodzice.

6. Zaktualizowane Standardy zamieszcza się w wersji pełnej i skróconej na stronie Internetowej szkoły, w budynku szkoły oraz przesyła rodzicom poprzez dziennik elektroniczny.

  1. 5.     Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie pracowników do stosowania Standardów jest dyrektor szkoły.

2. Dyrektor szkoły może wyznaczyć osobę w celu zapoznania personelu placówki 
z wymogami określonymi w Standardach.

3. Pracownicy pedagogiczni zapoznawani są ze Standardami podczas zebrania rady pedagogicznej.

4. Pracownicy niepedagogiczni przygotowywani są do stosowania Standardów podczas zebrania z dyrektorem szkoły.

5. Po zapoznaniu się ze Standardami i zasadami ich stosowania, każdy pracownik podpisuje imienne oświadczenie, które dołączane jest do teczki akt osobowych pracownika. (zał. nr 3.)

  1. 6.     Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim Standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

1. Zapoznanie ze Standardami Ochrony Małoletnich następuje w sposób dostępny dla rodziców i uczniów.

2. Rodzice/opiekunowie uczniów zostają poinformowani o Standardach Ochrony Małoletnich poprzez dziennik elektroniczny oraz poprzez wywieszenie dokumentu na tablicy ogłoszeń
w szkole.

3. Małoletni uczęszczający klas IV – VIII zostają poinformowani o wejściu w życie Standardów Ochrony Małoletnich przez wychowawcę klasy oraz poprzez umieszczenie Standardów na tablicy ogłoszeń na korytarzu szkolnym. Dla małoletnich zostaje ogłoszona skrócona wersja Standardów zawierająca najistotniejsze dla nich informacje.

4. Małoletni uczęszczający do klasy I – III oraz dzieci z oddziału przedszkolnego zostają poinformowani o Standardach przez wychowawcę.

5. Standardy Ochrony Małoletnich zostają również udostępnione poprzez ich zamieszczenie, wraz z wersją skróconą dla małoletnich na stronie Internetowej Szkoły.

  1. 7.     Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu:

1) wychowawca/nauczyciel współorganizujący kształcenie

2) dyrektor lub wicedyrektor szkoły

3) psycholog lub pedagog/pedagog specjalny

 

Osoby odpowiedzialne za udzielanie wsparcia małoletniemu:

 

1) pracownik, który jako pierwszy pozyskał informację o zdarzeniu zagrażającym małoletniemu,

2) wychowawca/ nauczyciel współorganizujący kształcenie

3) psycholog

4) pedagog/pedagog specjalny

5) pielęgniarka

 

  1. 8.     Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

Dokumentowanie zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego:

1) notatka służbowa (zał. nr 1)

2) plan wsparcia małoletniego (zał. nr 2)

3)  kopia części A „Niebieskiej Karty” (w przypadku uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej)

4) dokumentacja potwierdzająca zgłoszenie do uprawnionych organów zewnętrznych:
wnioski do Sądu, zawiadomienie wysłane na Policję, do Prokuratury (w przypadku  zaistnienia podejrzenia popełnienia przestępstwa wobec małoletniego).

Wszystkie powyższe dokumenty są przechowywane w gabinecie pedagoga/psychologa
w zabezpieczonej szafie.

  1. 9.     Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi,
    a w szczególności zachowania niedozwolone

Wszyscy uczniowie powinni czuć się w środowisku klasowym/szkolnym dobrze
i bezpiecznie.

Bezpieczna relacja między małoletnimi w szkole jest kluczowa dla ich emocjonalnego
i społecznego rozwoju.

Zasady zachowania uczniów regulują również dokumenty szkolne: Statut i Procedury Bezpieczeństwa.

W ramach pracy wychowawczej zasady bezpiecznego zachowania wszystkich małoletnich omawia się kompleksowo na zajęciach z wychowawcą, a także sytuacyjnie
w miarę potrzeb.

Przemoc w szkole nie jest akceptowalna, ponieważ:

1) narusza podstawowe prawa małoletnich do godności osobistej,

2) wywiera bardzo negatywny wpływ na osoby poszkodowane powodując u nich obniżenie poczucia własnej wartości, spadek motywacji do nauki, depresję, choroby somatyczne, alienację społeczną, myśli samobójcze;

3) wywiera negatywny wpływ na sprawców poprzez utrwalanie nieodpowiednich zachowań wobec rówieśników, demoralizację, przyczynianie się w przyszłości do problemów
z prawem, depresji i myśli samobójczych;

4) wywiera negatywny wpływ na obserwatorów, powodując znieczulenie i zobojętnienie na krzywdę lub silne poczucie winy, depresje, lęki i myśli samobójcze;

5) wpływa negatywnie na klimat klasy i szkoły.

W szkole pomiędzy małoletnimi niedozwolona jest:

przemoc psychiczna: obrażanie, wyśmiewanie, plotki, wykluczanie, odtrącanie, zastraszanie, grożenie, ubliżanie, obrzucanie wyzwiskami, kpiny, i inne.

agresja fizyczna: popychanie, bicie, kopanie, plucie, zadawanie ran, zamykanie, niszczenie własności, wyłudzanie, zabieranie rzeczy lub pieniędzy i inne. 

cyberprzemoc (przemoc cyfrowa), tj. przemoc z użyciem technologii informacyjnych
i komunikacyjnych (przede wszystkim Internetu i telefonii komórkowej): nagrywanie, robienie zdjęć bez zgody drugiej osoby, obrażanie w sieci nękanie, straszenie, szantażowanie z wykorzystaniem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów oraz podszywanie się pod kogoś wbrew jego woli, zamieszczanie nieprzyjemnych komentarzy na temat ofiary (hejt), lub  zmienianie zdjęć i informacji umieszczanych na profilach ofiary czy też umieszczanie w jej imieniu obraźliwych statusów, wymiana pełnych agresji wiadomości za pośrednictwem komunikatorów, tworzenie nieprawdziwych kont na portalach Internetowych w celu krzywdzenia innych i inne.

przemoc seksualna: dotykanie intymnych części ciała drugiej osoby, wyśmiewanie wyglądu, orientacji i tożsamości, wysyłanie oraz wymienianie się zdjęciami, filmami i innymi treściami o charakterze seksualnym i związanych z nagością wyłudzanie od innej osoby materiałów
o treści seksualnej z jej udziałem oraz grożenie, że treści te zostaną udostępnione, jeśli ofiara nie wpłaci określonej sumy pieniędzy bądź nie przyśle kolejnych materiałów i inne.

Zabronione jest przynoszenie do szkoły i używanie niebezpiecznych narzędzi.

10. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet

Zasady używania telefonów komórkowych na terenie szkoły określa Statut. Zasady te służą m.in. ochronie małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.

 

1. Szkoła, zapewniając uczniom dostęp do Internetu, podejmuje działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające (OSE).

2. Dostęp małoletniego do Internetu za pośrednictwem szkolnej sieci możliwy jest pod nadzorem nauczyciela na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych w pracowni komputerowej.

3.Nauczyciel, pod którego nadzorem uczniowie mają możliwość korzystania
z Internetu, na początku roku szkolnego zapoznaje uczniów z zasadami bezpiecznego dostępu do Internetu.

4. W ramach lekcji informatyki i zajęć z wychowawcą przeprowadza się zajęcia
i pogadanki na temat bezpiecznego korzystania z Internetu.

5. Dopuszcza się używanie urządzeń multimedialnych na zajęciach edukacyjnych, jeżeli wymaga tego tok zajęć lub program nauczania, za zgodą prowadzącego zajęcia.

6. W razie niedozwolonego używania telefonu komórkowego lub innych urządzeń elektronicznych przez uczniów stosuje się kary, o których mowa w statucie Szkoły. 

7. Zasady korzystania z Internetu określone są w regulaminie znajdującym się w pracowni informatycznej.

8. Nauczyciel prowadzący zajęcia/sprawujący opiekę nad uczniami jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznego korzystania z Internetu przez uczniów.

 

  1. 11.                        Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi 
    i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie

Szkodliwymi treściami i zagrożeniami dla małoletnich są:

 

1. Materiały pornograficzne

2. Materiały promujące nienawiść, rasizm

3. Ksenofobia (niechętne, a nawet wrogie nastawienie lub zachowanie wobec innego narodu, kultury czy grupy społecznej.) 

4. Przemoc we wszystkich jej formach

5.  Zachowania autodestrukcyjne – krzywdzenie siebie.

 

1. W szkole prowadzone są działania profilaktyczne i edukacyjne dla uczniów i ich rodziców dotyczące szkodliwości i zagrożeń związanych z korzystaniem przez małoletnich z  Internetu.

2. Zasady korzystania przez uczniów z telefonów z dostępem do Internetu na terenie szkoły określa Statut szkoły.

3. W przypadku ujawnienia kontaktu małoletniego ze szkodliwymi treściami, osoba posiadająca wiedzę o zaistniałym incydencie przekazuje informację na piśmie w formie notatki służbowej wychowawcy klasy, który przekazuje ją pedagogowi/psychologowi szkolnemu i dyrektorowi. (zał. nr 4).

4. Wychowawca, osoba zgłaszająca, pedagog/psycholog dokonują analizy zdarzenia i planują dalsze postępowanie.

5. Realizując procedurę należy unikać działań, które mogłyby wtórnie stygmatyzować ofiarę  np. poprzez konfrontowanie ofiary i sprawcy.

6. Należy zabezpieczyć wszystkie dowody związane z aktem cyberprzemocy (wydruk, zrzut ekranu, zapis strony). Należy zanotować datę i czas otrzymania materiału, treść wiadomości oraz jeśli to możliwe dane nadawcy (nazwę użytkownika, adres e-mail, numer telefonu komórkowego itp.) lub adres strony www, na której pojawiły się szkodliwe treści czy profil.

Należy bezwzględnie skontaktować się z Policją, w przypadku, gdy zostało złamane prawo.

7. Gdy sprawca cyberprzemocy jest znany i jest on uczniem szkoły, wychowawca klasy, pedagog/psycholog szkolny przeprowadzają z nim rozmowę o zaistniałym incydencie. Rozmowa taka ma służyć ustaleniu okoliczności zdarzenia, przyjrzeniu się przyczynom takiego zachowania, a także próbie rozwiązania sytuacji i naprawienia krzywd.

8. W pierwszej kolejności pomocy należy udzielić ofierze i zapewnić jej w miarę możliwości  poczucie bezpieczeństwa.

9. Wychowawca klasy powiadamia rodzica ofiary i zaprasza go do szkoły na spotkanie
w celu wyjaśnienia okoliczności zdarzenia i ustalenia planu wsparcia. Rodzic jest włączany
w realizacje planu wsparcia ( zał. nr 2).

10. W przypadku naruszenia zakazu rozpowszechniania materiałów pornograficznych
z udziałem małoletniego (osoby poniżej 18 roku życia – art. 202 § 3 kodeksu karnego) oraz treści propagujących publicznie faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołujących do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych (art. 256 i art. 257 kodeksu karnego), dyrektor powiadamia Prokuraturę.

Ochrona wizerunku

1. W szkole na początku roku szkolnego pozyskiwane są pisemne zgody rodziców na publikację wizerunku uczniów na potrzeby dokumentacji fotograficznej działań podejmowanych przez placówkę.

2. Nagrania obrazu zawierające dane osobowe uczniów, pracowników i innych osób, których w wyniku tych nagrań można zidentyfikować, szkoła przetwarza wyłącznie do celów, dla których zostały zebrane i przechowuje przez okres nie dłuższy niż 3 miesiące od dnia nagrania.

3. Niedopuszczalne jest publikowanie na prywatnych kontach pracowników szkoły zdjęć
i filmów z wizerunkiem uczniów. Jedyną możliwością jest udostępnienie publikacji
z oficjalnych stron szkoły.

4. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

Naruszenie prywatności

1. Pracownik, który poweźmie informację o poważnym naruszeniu wizerunku lub zagrożeniu  prywatności małoletniego w szkole, powinien niezwłocznie przekazać ją w formie notatki służbowej administratorowi systemów informatycznych i dyrektorowi szkoły.

2. Administrator systemów informatycznych oraz dyrektor szkoły podejmują natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji niejawnych.

3. Po ustaleniu okoliczności zdarzenia i udokumentowaniu pozyskanych informacji w/w osoby przekazują pozyskane informacje ekspertowi ds. bezpieczeństwa cyfrowego w organie prowadzącym szkołę.

3. W przypadku poważniejszych zagrożeń i w sytuacji, gdy naruszenie prywatności jest spowodowane przez osoby spoza szkoły, dyrektor szkoły przekazuje zebrane informacje właściwym organom ścigania.

 

 

                                                                                                   Dyrektor Szkoły

                                                                                                   Bogusz Florczak

 

 

 

   pieczątka szkoły                                                                                               załącznik nr 1                                                                                   

 

NOTATKA SŁUŻBOWA O PODEJRZENIU KRZYWDZENIA LUB KRZYWDZENIU MAŁOLETNIEGO

 

Data……………….

Miejsce krzywdzenia * (dom, szkoła, inne………………………………………………........)

Rodzaj krzywdzenia……………………………………………………………………………

Uczestnicy (ofiara, sprawca)……………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………..

Świadkowie ……………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………..

Opis …………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………...

Podjęte działania (co zrobiono, kogo powiadomiono, inne)…………………………………….
…………………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………..

                                                                                                       osoba sporządzająca notatkę

 

*właściwe pokreślić

 

 

pieczątka szkoły                                                                                              załącznik nr 2                                                                

Plan Wsparcia Małoletniego

 

Data…………….

Imię i nazwisko małoletniego,  klasa

 

Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)

 

Planowane działania pracowników szkoły, w tym formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spotkanie z opiekunami małoletniego

data:

Opis spotkania

 

 

 

 

 

 

 

 

Ustalenia ze spotkania

 

 

 

 

 

 

Podpisy

 

załącznik nr 3

 

Radom, dn. …………………..

 

…………………………………………

              (imię i nazwisko pracownika)

 

…………………………………………

                          (stanowisko)

 

Oświadczenie pracownika

o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich

 

Ja niżej podpisana/y oświadczam, że zapoznałam/łem się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w Publicznej Szkole Podstawowej nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Ignacego Daszyńskiego w Radomiu i zobowiązują się do ich stosowania.

 

……………………………….

          (czytelny podpis)

 

 

pieczątka szkoły                                                                                                  załącznik nr 4                                                                                   

Notatka służbowa dotycząca ujawnienia kontaktu małoletniego ze szkodliwymi treściami

 

Data……………….

Imię i nazwisko ucznia…………………………………………..klasa…………………..

Miejsce kontaktu małoletniego ze szkodliwymi treściami* (dom, szkoła, inne………………..)

Rodzaj szkodliwych treści*: materiały pornograficzne, materiały promujące nienawiść, rasizm, ksenofobia ( niechętne, a nawet wrogie nastawienie lub zachowanie wobec innego narodu, kultury, czy grupy społecznej), przemoc we wszystkich jej formach, zachowania autodestrukcyjne).

Opis ………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………................

……………………………………………………………………………………………………………

Podjęte działania (co zrobiono, kogo powiadomiono, inne)

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………................

                                                                                                       osoba sporządzająca notatkę

*właściwe pokreślić