Strona główna → Junior-Edu-Żywienie (JEŻ)

Junior-Edu-Żywienie (JEŻ)

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Ignacego Daszyńskiego w Radomiu uczestniczy w realizacji zadania pn. „Przeprowadzenie badań naukowych z zakresu żywienia dzieci i młodzieży oraz opracowanie i wdrożenie programu edukacji żywieniowej uczniów klas I-VI szkół podstawowych. Akronim: Junior-Edu-Żywienie (JEŻ)”

Zadanie finansowane ze środków Ministra Edukacji i Nauki na podstawie Umowy nr MEiN/2022/DPI/96 z dnia 7.03.2022 r.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej:
www.jez.edu.pl

 

Koordynator programu p. Anita Pęksyk- Sokalska
   kl. 4-6 p. Anna Wichowska
   kl. 1-3 p. Elżbieta Wrochna

 

O PROGRAMIE

          Nawyki żywieniowe, wypracowane w dzieciństwie, często są kontynuowane w życiu dorosłym. Dlatego istotne jest, aby już od najmłodszych lat kształtować je w sposób prozdrowotny. W tym celu Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Ministerstwo Zdrowia przygotowało program edukacji żywieniowej uczniów szkół podstawowych w klasach I-VI pn. Junior-Edu-Żywienie (JEŻ).

    Pogłębiający się problem nadwagi i otyłości wśród dzieci i młodzieży spowodował podjęcie działań edukacyjnych w środowisku szkolnym, obejmującym uczniów, nauczycieli i rodziców. Program będzie wspierał działania realizowane w ramach Narodowego Programu Wsparcia Uczniów po Pandemii. Obejmie swoim zasięgiem 2170 szkół z całej Polski i zakłada przeszkolenie nauczycieli z zarejestrowanych szkół oraz prowadzenie dalszych szkoleń wśród kadry pedagogicznej.

      Program będzie realizowany przez specjalistów w dziedzinie żywienia i dietetyki z Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego i Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego  PZH – Państwowego Instytutu Badawczego.

      Głównym celem projektu jest opracowanie i wdrożenie programu edukacji żywieniowej uczniów klas I-VI w szkołach podstawowych w całej Polsce. Nauczyciele ze szkół, zgłoszonych do programu wezmą udział w certyfikowanych szkoleniach oraz otrzymają materiały edukacyjne, w tym scenariusze lekcji z kartami do ćwiczeń dla uczniów w grupach wiekowych 7-9 lat oraz 10-13 lat. Materiały zostaną opracowane przez ekspertów w oparciu o wyniki badań diagnozujących poziom wiedzy, potrzeby dzieci i nauczycieli z zakresu edukacji żywieniowej, ich oczekiwania co do form i zakresu wsparcia oraz stan odżywienia dzieci (badania antropometryczne). Szkolenia nauczycieli odbędą się online (część teoretyczna) oraz stacjonarnie w siedzibie SGGW i wybranych ośrodkach akademickich na terenie całej Polski (część praktyczna).

 W pierwszym etapie programu zostaną przeprowadzone badania ankietowe i wywiady wśród dzieci, nauczycieli i rodziców. Ich celem będzie określenie poziomu wiedzy żywieniowej, zrozumienie potrzeb w tym zakresie oraz szukanie kierunków zmian w tych obszarach. Uzyskane wyniki badań i obserwacji umożliwią opracowanie oraz wdrożenie treści i form nauczania z zakresu żywienia, które będą dostosowane do wieku i możliwości percepcyjnych uczestników projektu.

Rozwój kompetencji nauczycieli w zakresie edukacji żywieniowej pozwoli na kształtowanie odpowiednich postaw i nawyków żywieniowych uczniów, ich rodziców oraz rodzeństwa, a w efekcie do zmiany dotychczasowego stylu życia. Realizacja programu przyczyni się także do podniesienia świadomości na temat roli żywienia w powiązaniu z aktywnością fizyczną.

Zachęcamy do udziału w badaniach realizowanych w ramach Programu edukacji żywieniowej uczniów.

Zajęcia praktyczne dla dzieci, czyli nauka przez gotowanie

Zbyt małe spożycie warzyw i owoców, nadmierne spożycie słodkich napojów, nie spożywanie śniadań oraz drugich śniadań w szkole, spożywanie zbyt dużej ilości produktów o niskiej wartości odżywczej jak słodycze, słodkie napoje, słone przekąski to jedne z błędów pojawiających się w sposobie odżywiania dzieci. Zgodnie z zaleceniami warzywa i owoce powinny być spożywane kilka razy dziennie w ramach głównych posiłków oraz pojadania (łącznie co najmniej 5 porcji dziennie). Badania wykazują, że spożycie warzyw i owoców przez dzieci i młodzież w Polsce jest cały czas niezadowalające. Dlatego tak istotne jest, aby już od najmłodszych lat kształtować je w sposób prozdrowotny. W aspekcie narastającej nadwagi i otyłości u dzieci i młodzieży niezbędne jest podejmowanie prozdrowotnych działań edukacyjnych obejmujących całe środowisko szkolne – uczniów, nauczycieli, rodziców.