Erasmus+_2024
Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027
Przedsięwzięcie w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” na zasadach programu Erasmus+
współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
Konkurs 2022
Instytucja realizująca przedsięwzięcie:
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Ignacego Daszyńskiego
Tytuł przedsięwzięcia:
„Zintegrowani dla ekologii-razem zadbamy o nasz świat”
Czas trwania przedsięwzięcia:
02.10.2023-01.10.2024
Czas trwania mobilności:
06.01.2024-20.01.2024
21.04.2024-04.05.2024
23.06.2024-06.07.2024
11.08.2024-24.08.2024
Kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej:
242 548,65 PLN
Instytucja przyjmująca (szkoła partnerska):
Hiszpania: Colegio Concertado Arboleda – Euclides Ensenanza S..Coop.And
Portugalia: Agrupamento de Escolas Fragata do Tejo-Escola Basoca do 2 e 3 Ciclos Fragata do Tejo
Zrealizowane cele:
1. Zwiększenie szans edukacyjnych dla wszystkich uczniów (cudzoziemców, osób niepełnosprawnych).
2. Motywowanie dzieci niepełnosprawnych, cudzoziemców i innych uczniów do obserwowania zjawisk i zmian zachodzących w przyrodzie i do wyciągania wniosków.
3. Rozwijanie umiejętności komunikacji międzynarodowej w celu zwiększenia świadomości potrzeby wspólnych działań.
4. Kreowanie postawy proekologicznej wśród uczniów i społeczności lokalnej.
5. Rozwijanie refleksyjności, świadomości konsekwencji własnych działań i poczucia odpowiedzialności za środowisko oraz zmiany postaw i nawyków na bardziej ekologiczne.
6. Zdobywanie wiedzy o środowisku i współzależnościach w obrębie ekosystemów oraz między działalnością człowieka a środowiskiem.
7. Wzmacnianie relacji uczniów niepełnosprawnych oraz cudzoziemców w środowisku uczniowskim poprzez włączanie ich w działania wynikające z zajęć prowadzonych w szkole.
8. Motywowanie uczniów do realizacji własnych pomysłów i samodzielnego poszukiwania rozwiązań lokalnych i globalnych.
Liczba i profil uczestników:
W projekcie wzięło udział 20 uczestników i 10 nauczycieli. Do procesu rekrutacji przystąpili uczniowie klas VII i VIII. Regulamin rekrutacji zakładał, że wszyscy uczestnicy programu będą spełniać kryterium mniejszych szans.
Zrealizowane działania:
promocja: wyeksponowanie informacji o realizacji przedsięwzięcia, jego celach, zadaniach i tematyce na tablicy informacyjnej oraz na stronie internetowej szkoły i stronie Facebook; przekazanie informacji rodzicom podczas zebrań semestralnych oraz uczniom podczas zajęć z wychowawcą (prezentacja), przygotowanie plakatów promujących przedsięwzięcie;
realizacja: Zajęcia z pedagogiem (2 razy po 1h), tematyka: współpraca w grupie, radzenie sobie ze stresem, zachowanie w miejscu publicznym. Zajęcia międzykulturowe (2 razy po 1 h), tematyka: zwyczaje krajów mobilności, dress code, system edukacji, kultura, położenie geograficzne, kuchnia. Przygotowanie językowe (2 razy po 1h), tematyka: słownictwo hiszpańskie, portugalskie, angielskie, język obcy w podróży. Nauczyciele zostali objęci wsparciem przygotowującym w postaci: przygotowania językowego (1,5h) w zakresie specjalistycznej terminologii medycznej. Przygotowanie organizacyjne: 1h w postaci doradztwa w zakresie przygotowania do wyjazdu zagranicznego (zarządzanie budżetem, znalezienie przystępnych cenowo usług i sklepów).
mobilność:
kluczowym elementem przedsięwzięcia była wizyta polskich uczniów w Hiszpanii (w Sevilli), podczas której młodzież brała udział w:
-wizycie kulturowej w ramach Golden Tour
-grze terenowej, poznawaniu kultury hiszpańskiej (Plac hiszpański), komunikacji z lokalnymi mieszkańcami
-spotkaniu w szkole: prezentacjach multimedialnych, integracji zespołowej, poznawaniu kultury hiszpańskiej
-spotkaniu w szkole: wymianie doświadczeń z hiszpańskimi uczniami
-lekcjach języka hiszpańskiego, kursie na temat ochrony środowiska, ekologicznych zajęciach plastycznych
-zajęciach ekologicznych z OK Planet: nauce współpracy
-wizycie w Muzeum Sztuki Popularnej i Tradycji, aktywności muzealnej, pokazie flamenco
-wizycie w Muzeum Sztuk Pięknych
-spotkaniu w szkole: prezentacjach multimedialnych
-spotkaniu w szkole: zajęciach z recyklingu, integracji zespołowej, podsumowaniu projektu.
wizyta polskich uczniów w Portugalii (w Setubal), podczas której młodzież brała udział w:
-prezentacji szkół polskiej i portugalskiej
-grze terenowej, poznawaniu kultury portugalskiej, komunikacji z lokalnymi mieszkańcami
-spotkaniu w szkole: prezentacjach multimedialnych, integracji zespołowej, poznawaniu kultury hiszpańskiej
-spotkaniu w szkole: wymianie doświadczeń z portugalskimi uczniami
-lekcjach języka portugalskiego, kursie na temat ochrony środowiska, ekologicznych zajęciach plastycznych.
-zajęciach sportowych: pływanie kajakami po rozlewiskach rzeki Tag
-wizycie w Muzeum Archeologicznym i Etnograficznym
-wycieczce do Lizbony
-sprzątaniu świata: spacer wzdłuż plaży połączony ze zbieraniem odpadów
-warsztatach: Książka ekologiczna
wizyta polskich nauczycieli w Hiszpanii i Portugalii (w Sevilli, w Setubal), podczas której kadra pedagogiczna brała udział w kursach języka angielskiego i hiszpańskiego:
-alfabet i wymowa, podstawowe zwroty powitalne i przedstawianie się, liczby, kolory i słownictwo związane z klasą;
-poszerzanie słownictwa i podstawowa struktura zdań, rozwijanie słownictwa: codzienne słowa i wyrażenia, wprowadzenie do podstawowej struktury zdań, budowanie prostych zdań, codzienne przedmioty, polecenia i instrukcje w klasie, interaktywne ćwiczenia językowe;
-powszechne zwroty do komunikacji w klasie, proste dialogi: odgrywanie scenek, zadawanie i odpowiadanie na pytania po hiszpańsku, podstawy gramatyki, integracja gramatyki w rozmowach;
-wprowadzenie do czasów gramatycznych i pisania praktycznego, czasy teraźniejsze, tworzenie akapitów, krótkie eseje, czasy przeszłe: opisywanie codziennych czynności w pisaniu, tworzenie materiałów do zajęć;
-praktyczne umiejętności komunikacyjne dla nauczycieli, instrukcje w klasie, skuteczna komunikacja nauczyciel-uczeń, etykieta telefoniczna dla nauczycieli, rozmowy nauczyciel-rodzic, wyrażanie emocji i zachęcanie;
-zaawansowane struktury językowe w nauczaniu, czasy przyszłe, złożone struktury zdań w instrukcjach dla klasy, rozbudowa zaawansowanego słownictwa dla edukacji, krytyczne myślenie i wyrażanie opinii, zaawansowane czytanie ze zrozumieniem: materiały edukacyjne, ćwiczenie kreatywnego pisania: planowanie lekcji;
-zarządzanie klasą i dyscyplina, słownictwo związane z zarządzaniem klasą, ustalanie oczekiwań, rozwiązywanie problemów z zachowaniem, strategie rozwiązywania konfliktów dla nauczycieli. Scenki: Radzenie sobie z sytuacjami w klasie, symulacje zarządzania klasą;
-wykorzystanie technologii w klasie, słownictwo związane z technologią, wykorzystanie aplikacji i zasobów edukacyjnych;
-umiejętności komunikacji międzykulturowej dla nauczycieli, poruszanie się po wrażliwościach kulturowych;
-powtórka, praktyka i certyfikacja, indywidualne prezentacje, scenariusze nauczania.
po mobilności:
-wdrożono aktywności szkolne (zajęcia, uroczystości, konkursy) propagujące i kształtujące nawyki dbania o przyrodę oraz zwiększające zainteresowanie ekologią i ochroną środowiska w rodzinach uczniów;
-we współpracy z Lasami Państwowymi przeprowadzono zajęcia edukacyjne na temat zasad gospodarki leśnej, flory i fauny, zagrożeń i profilaktyki przeciwpożarowej i kształtowania postaw proekologicznych;
-w ramach obchodów Dnia Ziemi zorganizowano konkurs plastyczny pt. „Zielona planeta" oraz wystawę prac uczniowskich wykonanych z surowców wtórnych;
-przeprowadzono konkurs recytatorski o tematyce przyrodniczej pt. „Wiosna, wiosna, wiosna, ach to ty";
-przy współpracy z partnerem ze Słowacji szkoła wzięła udział w międzynarodowym projekcie ,,Mini Grant-wsparcie krajów grupy wyszehradzkiej V4" mającym na celu zwiększenie świadomości ekologicznej uczniów oraz podjęcie przez nich eko działań w szkole i ogrodzie;
-zrealizowano projekt eTwinning "Renev with the world's energy" z czterema szkołami z Turcji. W ramach lekcji plastyki uczniowie nakręcili dwa krótkie filmy na temat zmian klimatycznych, adaptacji do nich i sposobów zachowań ekologicznych w najbliższym otoczeniu. W ramach zajęć z biologii i geografii przeprowadzono lekcję o funduszach europejskich, poświęcone zmianom klimatycznym, wykorzystano w nich specjalnie opracowane komiksy i zeszyty ćwiczeń;
-szkoła wzięła udział w miejskich obchodach Dnia Świadomości Autyzmu;
-zorganizowaliśmy Dzień Osób z Niepełnosprawnością, podczas którego goszczono podopiecznych z Zespołu Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych, co przyczyniło się do przełamywania barier, jakich doświadczają osoby z niepełnosprawnością w czasie swojej drogi edukacyjnej;
-na szkolnym telebimie przedstawiono prezentację multimedialną pt. ”Stop Hejt" o tematyce przeciwdziałania wykluczeniu uczniów w środowisku rówieśniczym, która miała na celu podniesienie świadomości na temat tolerancji i akceptacji dla różnorodności oraz uwrażliwieniu uczniów na cyberzagrożenia. Opracowano scenariusz lekcji wychowawczej o tej tematyce;
-włączono uczniów cudzoziemskich w życie szkoły poprzez czynny udział w akademiach i uroczystościach szkolnych, wycieczkach integracyjnych. Uczniowie ci korzystali też z dodatkowych zajęć językowych zwiększających ich kompetencje w zakresie języka polskiego.
upowszechnianie:
-spotkania informacyjne dla rodziców, nauczycieli i uczniów, prezentacje o założeniach projektu, a później o etapach realizacji oraz osiągniętych wynikach;
-materiały promujące projekt w szkole, plakaty i ulotki;
-regularne publikowanie aktualności o projekcie, relacji z mobilności oraz zdjęć i filmów dokumentujących wyjazdy na portalach społecznościowych tj. FB, co miało na celu upowszechnienie efektów wewnątrz PSP 1;
-przygotowanie artykułu prasowego, który został opublikowany w lokalnej gazecie Echo Dnia i na stronie internetowej. Przekazywał on informacje o celach przedsięwzięcia, grupach docelowych oraz osiągniętych rezultatach, a także o wpływie, jaki projekt wywarł na rozwój uczestników;
-zamieszczanie informacji o postępach projektu, relacje z mobilności, zdjęcia i filmy dokumentujące wydarzenia oraz wywiady z uczestnikami na komunikatorach społecznościowych (Messenger, WhatsApp), po zakończeniu każdego etapu mobilności oraz kursów;
-prezentacje wyników (w ramach lekcji wychowawczych), podczas których uczestnicy kursów i mobilności przygotowywali prezentacje swoich doświadczeń i rezultatów nauki, skierowane do społeczności szkolnej, nauczycieli, rodziców i lokalnych partnerów;
-wystawy fotograficzne, które ukazywały efekty współpracy międzynarodowej, prezentacja multimedialna przedstawiająca przebieg mobilności uczniów i kadry pedagogicznej;
-zorganizowanie w grudniu 2024 konferencji pod patronatem prezydenta miasta, skierowanej do przedstawicieli placówek i instytucji oświatowych, na której uczestnicy prezentowali wyniki swoich wyjazdów oraz projekty edukacyjne realizowane w ramach programu.
Rezultaty:
Rezultaty jakościowe projektu to: podniesienie jakości zajęć edukacyjnych nauczycieli poprzez wprowadzenie nauczania metodą CLIL, wykorzystywanie technologii ICT w edukacji, współpraca międzynarodowa w projektach eTwinning, otwartość i tolerancyjność uczniów na różnorodność kulturową, wrażliwość nauczycieli na potrzeby uczniów niepełnosprawnych oraz z mniejszymi szansami, nawiązanie międzynarodowych kontaktów, które mogą zostać wykorzystane do realizacji podobnych projektów mobilności, zwiększenie umiejętności komunikacji w języku obcym wśród uczniów i nauczycieli, wzrost kompetencji w zakresie samodzielności, współpracy w grupie, kreatywności, poznanie specyfiki pracy w szkołach europejskich, zdobycie wiedzy o kulturze i tradycjach obszaru Półwyspu Iberyjskiego.
Wpływ:
Była to druga w tradycji szkoły inicjatywa, umożliwiająca uczniom wymianę międzynarodową, zaś nauczycielom odbycie kursów językowych. Jesteśmy pewni, że w oddziaływaniu długofalowym wizyta w szkole partnerskiej w Hiszpanii oraz w Portugalii stanie się impulsem do trwałych zmian w naszej placówce, np. do wprowadzenia na stałe nauczania dwujęzycznego, poszerzenia oferty edukacyjnej, wpisania na stałe do realizacji projektów międzynarodowych, zwiększenia udziału nauczycieli pracujących z projektami eTwinning. Ponadto zmieni się sposób postrzegania uczniów niepełnosprawnych, jako tych, od których można się wiele nauczyć. Szkoła będzie propagować ideę poszanowania praw wszystkich ludzi.